Home Featured Melawat Pintu Kote Pontianak

Melawat Pintu Kote Pontianak

33
1
Istana Qadriyah. Foto: Hanafi Mohan.
Istane Qadriyah. Foto-foto: Hanafi Mohan.

 

Pagi Ahad, 18 May 2014, Kote Khatulistiwe agé’ cerah. Sisa’-sisa’ selepas Pemilu Legislatif 2014 dah tadak nampak. Masyarakat balék macam biase kehidopannye. Sesekali tedengar ga’ bincang ringan éhwal pemilu legislatif témpo ari. Juga’ pemiléhan présidén yang tak lama’ gé’ dijelang.

Kampong Tambelan maséh macam beberape bulan lalu, cuman ade perobahan sikit. Romah peninggalan almarhom ayah yang agék diréhab (atau lebéh tepatnye dirombak), juga’surau yang dolo’ beliau bangon yang samegék diréhab, mungkin itu yang lebéh nampak. Kampong Tambelan yang tak same agé’ macam dolo’, lebéh dikarenekan tetue-tetuenye dah ramai yang wafat. Selebéhnye maséhlah macam biase, masyarakat Melayu-nye yang selalu mbuat rindu’.

Besame seorang sahabat, pagi Ahad, kamé’ melawat ke Istane Qadriyah, tempat yang pernah menjadi pusat daulat Negeri Pontianak. Agé’-agé’, rindu’lah yang nguatkan kaki nuju tempat singgesane Kesultanan Pontianak tu berade. Waktu mémang tak tesedie telalu luang, ngingat soré Ahad dah aros terbang balék ke Tanah Betawi.

Sepanjang Jalan Tanjong Raye I adelah tempat-tempat kenangan diri’ pernah teruntai. Make pejalanan nuju Istane Qadriyah kali’ ini juga’ merupekan pejalanan nelusoré’ nostalgie.

Waktu mémang tak tekurong, melaénkan ie begerak sesuai ngan ukom sejarah. Walaupon ie tak lumpoh, tapi hingga kini ie mbisu’. Angkatan sekarang ni cuman ngerasekan dampak sejarah, sedangkan kenyatean sebenarnye semakén ari semakén buram.

Suasane dalam Istane Qadriyah.
Suasane dalam Istane Qadriyah.

Dan negeri ini yang dolo’nye bedaulat, sekarang ni tak lebéh bagai negeri tak betuan, atau lebéh nampak sebagai negeri yang dikuaseé’ kaom asing. Tadak yang berobah sejak betaon-taon silam, kecuali cuman seculét, bahkan sekarang ni semakén tak nentu. Ancor luloh lantak marwahnye, betabor biaran lintang pukang putera-puteri negerinye.

Detik-detik ngeléwaté’ ruas Jalan Tanjong Raye I adelah mase-mase yang penoh remok redam. Nostalgie yang betumpok-tumpok ngan sejarah keancoran negeri ini yang mengharu-biru.

Setelahnye, ngeléwaté’ pula’ simpang tige pejumpean Jalan Tanjong Raye I, jalan nuju Istane Qadriyah (yang tepat berade di Kampong Dalam), dan jalan nuju Kampong Bugés-Kampong Arab-Kampong Tanjong Ilé’. Karene nak nuju ke Istane Qadriyah, make ke arah kiri’lah kendara’an begerak. Puéng-puéng keancoran itu semakén bejejal-jejal.

Dari arah darat, nuju ke Istane Qadriyah berarti nuju ke arah laot. Gitu’lah arah mate angén yang kamé’ kenal (ulu, ilé’, darat, dan laot). Mesjéd Jami’ Sultan Syarif ‘Abdurrahman Al-Qadri (Mesjéd Jami’ Kesultanan Pontianak) pas berade di tepi Sungai Kapuas, tak jaoh dari simpang tige pejumpean Sungai Kapuas dan Sungai Landak (kamé’ biase nyebotnye Tanjong Besiku). Senentang dengan Mesjéd Jami’ tedapatlah Istane Qadriyah.

Kalau Mesjéd Jami’ tepat berade di tepi Sungai Kapuas, make ndak macam itu halnye ngan Istane Qadriyah. Dari tepi Sungai Kapuas di sekitar Tanjong Besiku dapat diténgok secare jelas bangonan Mesjéd Jami’ yang khas tu. Dari Mesjéd Jami’, bejalan sikit ke arah ulu baru’lah kite dapat njumpeé’ Istane Qadriyah. Untok nuju ke Istane Qadriyah, kita aros ngeléwaté’ lok bénténg istane berupe gerbang. Masyarakat Pontianak biase nyebot bénténg istane ni ngan sebotan Gerbang Kote atau Pintu Kote. Dari siné’lah sebenarnye isi tulésan ini bemule.

Tang sekitar Pintu Kote sekarang ni lebéh nampak macam pasar (dan mémanglah pasar yang tak tentu rudu bentoknye). Udah tak nampak agé’ kalau di sito’ dolo’nye adelah pusat daulat Negeri Pontianak. Entah camane agé’ nggambarkan betape sebaknye ati mandang semue itu.

Dolo’waktu maséh seréng melintas tang sekitar Pintu Kote ni mémanglah suasanenye dah macam itu, ramai, apeagé’ mémang ade pasar dan kedai-kedai di dekatnye. Tapi sekarang ni suasane yang nampak tu semakén kacau balau tak tentu rupe.

Bedagang baju' dekat Tugu Peringatan.
Bedagang baju’ dekat Tugu Peringatan.

 

Tugu Peringatan, macam itulah kamé’ biase nyebotnye. Didirikannye tugu itu merupekan tapak ingatan rakyat Negeri Pontianak, tande kaséh sayang rakyat tehadap sultannye. Tugu yang berade di dekat Pintu Kote tesebot dibangon untok mperingaté’ 40 taon mase pemerintahan Sultan Syarif Muhammad Al-Qadri (Sultan Pontianak ke-VI).

Tapi sekarang ni ape pula’ macamnye yang tejadi ngan bangonan Tugu Peringatan tesebot? Téngoklah, orang-orang yang entah dari mane datangnye tu, orang-orang yang tak punye adab dan tak punya adat tu dengan semao’ atinye nggantong-nggantongkan barang dagangannye tepat di Tugu Peringatan yang dimaksod. Pemandangan tak sedap tesebot sunggoh nyayat-nyayat ati, bagai kena’ irés sembilu’, lalu luka’ itu disiram cuka’.

Téngoklah pula’ pemandangan laénnye yang tak kalah memilukan. Motor dan oto yang semao’ atinye ja’ dilintangkan oleh pengemudi-pengemudinye di sepanjang jalan dekat Pintu Kote, bahkan ade yang sampai meletakkan kendara’annye pas di laman Istane Qadriyah di dekat tangga’ naék ke istane. Belom gé’ pakaian orang-orang entah dari mane tu yang bekunjong masok ke Istane Qadriyah, yang pakaiannye tu macam pakaian orang-orang yang tak punye adat serte tak punye adab. Belom agé’ tebiat orang-orang tesebot di dalam Istane Qadriyah, poto sana’ poto siné’, begerak ke sana’ begerak ke siné’, entah ape pula’ yang ade di dalam isi’ kepala’ meréke tu. Tak tau ke meréke bahwe tempat yang ditijak-tijaknye tu adelah tempat para sultan kamé’ suatu kale dolo’ memangku’ Negeri Pontianak dengan segenap daulat, marwah, dan martabat, hingge tamaddon negeri kamé’ menjulang puncak kegemilangannye.

Daulat Negeri Pontianak ni mémang udah runtoh bekepéng-kepéng. Dan sekarang ni keruntohan itu semakén besimaherajeléle, seakan-akan dah tadak agé’ sesiapepon yang kuase negakkannye. Tak tekecuali ga’ Kerabat Kesultanan Pontianak pon satu pesatu tadak agé’ yang punye daye upaye ngelakukannye.

Bedagang baju' dekat plang nama Istana Qadriyah.
Bedagang baju’ dekat plang name Istane Qadriyah.

 

Istane-istane Kesultanan Melayu sepatotnyelah ndapatkan peratian lebéh dari semue lapésan masyarakat. Bukanlah macam selama’ ini dibiarkan telantar. Dolo’ istane-istane Kesultanan Melayu tesebot merupekan pusat kedaulatan dan peradaban. Tapi sekarang ni ibarat kate pepatah “idop segan, mati tak mao’”.

Kite tak mao’ istane-istane tesebot cuman menjadi semacam tempat kunjongan pelancongan, dah itu dilupa’kan, dimasokkan ke dalam kotak barang antik. Istana-istana dimaksod tentunye bukan ga’ museum, melaénkan ie merupekan pusat kedaulatan dan peradaban suatu negeri Islam yang bermacam-ragam masyarakat benaong di dalamnye.

Abés pejalanan nelusoré’nostalgie, diri’ pon balék agé’ ke Tanah Betawi, ninggalkan Negeri Pontianak, nyisa’kan cerite yang tak berujong batas. Hanye beharap, di suatu mase dapat balék ke tanah kelahéran, melanjotkan pejuangan orang dolo’-dolo’yang tekandaskan. Pade saatnye nanté’, akan tibe daulat balék gé’ dijelang, demi njulangkan tamaddon negeri yang gilang-gemilang. Sebagaimane dolo’-dolo’ Bendére Negeri Pontianak dengan gagahnya bekibar di laman Istane Qadriyah. Gitu’ pula’ dolo’-dolo’ Meriam Stimbol tak hanye jadi pajangan belake di muke tangga’ istane.

 

Catatan:
Tulisan ini menggunakan bahasa Melayu Pontianak.

(33)

Hanafi Mohan Hanafi Mohan adalah putra Pontianak, Kalimantan Barat, tepatnya dari Kampong Tambelan. Lulusan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah, Jakarta, ini juga menjadi pentadbir kelab Cinte Bahase Melayu Kalimantan Barat (CBMKB).

Comments with Facebook

Comment(1)

  1. aih….. rindu benar dah lamak ndak nomong bahase pontianak ni……..

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *