Home Lentera Timur Channel Dayak-Melayu dalam Pertunjukan

Dayak-Melayu dalam Pertunjukan

11
0

 

Tarian Dayak dan Melayu dimainkan dalam acara penabalan Pengurus Dewan Adat Dayak Kalimantan Timur untuk wilayah Kota Tarakan, Minggu (15/7), di Hotel Tarakan Plaza, Tarakan, Kalimantan Timur. Marso Yesaya sebagai ketua Wilayah Tarakan ditabalkan oleh Ketua Dewan Adat Dayak Kalimantan Timur, Edy Gunawan Areq Lung. Pelantikan ditandai dengan pemakaian Mandau, yang melambangkan kesiapan bekerja, dan pengalungan Bajir yang bertanda amanah rakyat yang selalu dijunjung tinggi oleh sang pemimpin.

Pada saat yang sama, ditabalkan juga Pengurus Dewan Adat Dayak Tidung se-Kalimantan Timur. Adji Pengiran Abdul Wahab ditabalkan sebagai ketua oleh Kepala Adat Besar Tidung, Amiril Pengiran Machuta Adji Radin Alam Pengiran Mochtar Basry Idris. Penabalan ditandai dengan penyematan selempang kebesaran adat dan Singal Tengkuluk, dimana keduanya melambangkan kesiapan seorang pemimpin dalam mengembangkan amanah rakyat dan kewibawaan serta keagungan seorang pemimpin.

(11)

Sukma Ardiansyah Sukma Ardiansyah lahir pada 1982 di Samarinda, Kalimantan Timur. Kini ia berdomisili dan bekerja di Tarakan sebagai jurnalis televisi Tarakan.

Comments with Facebook

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *